• Ik wil mijn bedrijf verkopen ... kan dat?

    Da’s een hele goede vraag. En het antwoord is genuanceerd.

    Iets wat men zich heel goed moet realiseren is dat een koper m/v een zaak koopt om zijn welstand te verbeteren, nu en in de toekomst. Om de koper en zijn of haar adviseurs daarvan te overtuigen moeten er steekhoudende argumenten op tafel komen.

    Welstand verbeteren houdt in dat men een afweging zal maken tussen het risico en de mogelijke opbrengst na belastingen in de toekomst. Een goede rendabiliteit op het te investeren kapitaal aantonen is daarom ook maar een stuk van het verhaal. De koper moet zich ook comfortabel voelen met het risico.

    Zo is het bijvoorbeeld moeilijker om een zaak te verkopen die in grote mate steunt op de knowhow en de (klanten-)relaties van de verkopende eigenaar. De koper loopt dan het risico dat samen met het wegvallen van de eigenaar ook de klanten verdwijnen. Mits een goede begeleiding is een goede klantenbinding echter ook een voordeel.

    In het algemeen zijn KMO’s met een goede organisatie, redelijk stabiele en positieve cijfers en een beperkt risico profiel goed te verkopen ongeacht de branche.

    Soms heeft een koper strategische redenen om te kopen zoals : zijn efficiëntie te verhogen, een betere locatie te verwerven, goed opgeleid personeel aan te trekken enz … en dit ondanks zwakke punten bij het te verkopen bedrijf.

    In andere gevallen raden wij aan om het bedrijf eerst voor te bereiden op een verkoop. Dat vraagt wat tijd en aanpassingen maar kan een belangrijk verschil maken in de verkoopmogelijkheden en de prijs.

    En soms moeten wij de eigenaar teleurstellen, verkoop is onwaarschijnlijk … never say never, maar wacht daar niet op en neem andere maatregelen.

    Kortom : elke situatie moet apart beoordeeld worden waarbij de eigenaar er alle belang bij heeft om zijn adviseur correct en volledig te informeren. De adviseur moet op basis van zijn kennis en ervaring de eigenaar eerlijk informeren over de kansen.

  • Waarom zou ik een adviseur betrekken bij de verkoop?

    De verkoop van een bedrijf iets wat men slechts zelden van nabij meemaakt.
    Bovendien is het een zeer complex gebeuren met verschillende partijen én het gaat meestal over grote belangen waar men zo weinig mogelijk risico en onduidelijkheden wil laten.
    Gespecialiseerde adviseurs, althans deze die enkele jaren actief zijn en ernstig werken, hebben een ruime ervaring en weten hoe de zaken moeten aangepakt worden en waarvoor men moet opletten. Een mislukte of minder goed gelukte overname kost u véél meer dan de vergoeding van een goede adviseur.
    Een professionele adviseur zal ook nauw samenwerken met uzelf, uw accountant, uw bedrijfsrevisor etc… en eventueel tijdig andere specialisten inschakelen zodat uw belangen optimaal verdedigd worden. Want daar gaat het in essentie over !
    Het is ook erg belangrijk om eerst een bekwaam adviseur te kiezen en dan pas kopers te zoeken. Hierdoor bent u veel beter voorbereid en vermijd u ernstige fouten in de beginfase.

  • Wat met die mailings waarin men aanbiedt mijn bedrijf te verkopen?

    Zoals in alle zakelijke aangelegenheden is het raadzaam om voorzichtig te zijn, goede afspraken te maken en met betrouwbare partners te werken.
    Een aantal aanbieders verzenden regelmatig mailings in grote aantallen om daaruit voorschotten of uitgaven voor publiciteit te bekomen. De verkoop realiseren is van ondergeschikt belang en gebeurt dan ook zelden. De praktijk bestaat al jaren, duizenden ondernemers hebben dit meegemaakt en ervaren deze handelswijze als niet correct.
    Dat is een van de redenen waarom de BVOB opgericht werd. Een van de elementaire eisen om lid te kunnen worden van de BVOB is aantonen dat men zich inzet om de opdracht tot verkoop tot een goed einde te brengen en dat ook kan aantonen met referenties.

  • Waarom zou ik voor ABM kiezen?
    1. 25 jaar ervaring in kleine en grote overnames, vele tevreden referenties.
    2. Persoonlijke benadering. Elke situatie is anders en verdient onze persoonlijke aandacht om tot een optimaal resultaat te komen.
    3. Wij aanvaarden enkel opdrachten waarvan wij menen dat wij ze normalerwijze tot een goed einde kunnen brengen.
    4. Zorgvuldige discretie, systematisch gebruik van een geheimhoudings- overeenkomst.
    5. Lid van VOKA en Unizo.
    6. Lid van het Beroepsinstituut der Vastgoedmakelaars (BIV) : bekwaam in vastgoed. Onze focus is bedrijfsvastgoed omdat dit een belangrijk aspect is bij vele overnames.
    7. Lid van de Beroepsvereniging van Overname Bemiddelaars (BVOB) die de professionele bemiddelaars groepeert en een strenge deontologische code oplegt.
    8. Nauwe samenwerking met u en uw accountant, revisor etc… zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de onderhandelingen.
    9. Professionele voorbereiding : wij kunnen uw zaak maar optimaal verkopen indien wij ook een voldoende kennis van het bedrijf hebben, daarom besteden wij veel aandacht aan het opmaken van een degelijk verkoopdossier.
    10. Uitgebreide databank met kandidaten en een ruim netwerk van contacten om potentiële kopers te bereiken.
    11. Combinatiemogelijkheden. In een aantal gevallen ontstaat de overname door combinatie van twee partijen, bijvoorbeeld een investeringsmaatschappij samen met een bekwame maar niet kapitaalkrachtige bedrijfsleider.
    12. Degelijke preselectie. Het laatste wat u wil is uw tijd te verliezen aan een rij nieuwsgierigen die alles willen weten maar geen kopers zijn … Onze taak is om die contacten correct af te handelen en enkel de ernstige en kapitaalkrachtige kandidaten aan u voor te stellen.
    13. De uiteindelijke handtekening is de uwe. Wij vragen nooit een volmacht, u beslist zelf of de verkoop doorgaat.
    14. Volledige opvolging van A tot Z. Vanaf de eerste waardering tot begeleiding van de afwerking nadat de overeenkomsten getekend zijn.
    15. Correcte en duidelijke afspraken met u als opdrachtgever..
  • Referenties? Een greep uit onze realisaties!

    Industrieel zeefdrukbedrijf – 40-tal werknemers – verkocht aan investeerder
    Import/groothandel – 30-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Merkgarage – 20-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Groothandel medische artikelen  – 4 werknemers – verkocht aan aanverwante groep
    Steenkapperij en plaatsen van natuursteen – 10-tal weeknemers – verkocht aan aanverwante groep
    Leveren plaatsen van poorten – 3 werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Hotel 25 kamers – vastgoed verkocht aan investeerder, handelsfonds aan een uitbater
    Reclamebureau – 5-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Rusthuis – 60-tal bedden – verkocht aan investeringsgroep
    Staalbouw bedrijf – 100-tal werknemers – verkocht aan industriële groep
    Verhuisbedrijf – 10-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Dataverwerking – 15-tal werknemers – verkocht aan investeerder
    Installateur HVAC – 10-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Productie sportvoeding – 2 werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Bakkerij semi-industrieel – 10-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Direct Marketing bureau – 5-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Uitgever spaarkaarten – 5-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Bakkerij koekjes – 5-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Handgereedschap – 2 werknemers – verkocht aan private investeerder
    Poederlakkerij – 10-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Belettering en reclamepanelen – verkocht aan private investeerder
    Carwash – 2 werknemers – verkocht aan private investeerder
    Camping met speeltuin – verkocht aan private investeerder
    Personal computers & service – 2 werknemers – verkocht aan private investeerder
    Aanleg en onderhoud tuinen – 10-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Transport en distributie – 25-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Schrijnwerkerij & interieurinrichting – 10-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Industriële bakkerij – 20-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Vastgoedvennootschappen – verkocht aan ondernemers / investeerders
    Machinebouw voeding – 10-tal werknemers – verkocht aan private investeerder
    Bouwonderneming, woningbouw – 150-tal werknemers – verkocht aan sectorgenoot
    Enz …

  • Meer weten over de verkoop van uw bedrijf?

    Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek. Dat is kosteloos en wij garanderen volledige discretie.
    Bel 016/60.98.00 of stuur een mailtje naar stefaan@abm-plus.be

Verkopers